Uitlaatsystemen

Axces verandert tegen de crisis in door drie stappen

. HOME > Uitlaatsysteem > Axces verandert tegen de crisis in door drie stappen

Complete Volledig Geïntegreerde Uitlaatsystemen

 

Axces verandert tegen de crisis in door drie stappen

Print PDF

Axces in de pers

Dit jaar staan er grote veranderingen voor Axces op stapel. Niet alleen presenteert het (nog) Zeelandse bedrijf de nieuwe IDE-Nox RA uitlaatdemper op de beurs, maar later dit jaar opent Axces ook een webshop én verhuist het kantoor richting de Drechtsteden. ,,We willen dichterbij ons toekomstig personeel en onze klanten zitten en een uitgebreide opslag hebben, zodat we snel uit voorraad kunnen leveren”, legt Kjelt Remmen (Technical Sales Manager) uit.

 

Axces staat ook dit jaar weer op de Construction & Shipping Industry beurs. ,,We zijn vaste klant”, vertelt Remmen. ,,Wij vinden het een fijne beurs waar we niet alleen contact met eindgebruikers hebben, maar ook met bedrijven onderling. Soms creëren we een klein comité om samen de vraag van een klant te beantwoorden. Dat kan daar, want iedereen zit dichtbij. Daardoor is businessto- business contact ook makkelijker.”

 

Uitdaging

De nieuwe compacte demper IDE-NOx RA is een handige oplossing voor schepen die nu afgebouwd worden of die hermotoriseren. In deze demper is ruimte vrijgelaten om later de uitlaatgas nabehandeling in te bouwen die mogelijk vanaf 2016 verplicht wordt. ,,De ombouw van een bestaand schip is een kostbare zaak omdat bij gebruik van een SCR katalysator de bestaande demper uit het schip moet en de nieuwe uitlaatgas nabehandeling installatie inclusief geluiddempende werking, waar ook strikte normen voor zijn, er weer in.


Ook bij ombouw van de scheepsmotor naar een schonere emissie klasse (alleen als dat kan) komen hoge kosten kijken. Het zwaartepunt bij pre CCR motoren zal hoofdzakelijk in de NOx-emissie reductie liggen. Schepen die niet zijn voorbereid op NOx-reductie door SCR katalysators, lopen tegen hoge kosten aan vanwege de constructiewerken en verlette tijd. Via de CCR1 en CCR2 is het gebruik van Emission Optimized motoren toegenomen. Daardoor steeg het verbruik, maar de uitstoot verminderde wel. Nu willen we er naartoe dat ook het verbruik omlaag gaat en dat tegelijk de NOx verminderd. Dat is mogelijk.

NOx-reductie middels een SCR-katalysator is mogelijk op elke motor, mits je die katalysator er maar in krijgt. Daar zit de uitdaging voor de komende tijd. Bij dieselmotoren elimineert een ammoniakoplossing de NOx, die wordt in de uitlaatgassenstroom gespoten en gemengd. Het water verdampt en de ammoniakmoleculen elimineren samen met de katalysator, de NOx moleculen, die heffen elkaar als het ware op. De ureum is al bij verschillende bunkerstations te koop, er varen nu zo’n 35 schepen met een katalysator. Dat is op de totale vloot van zeg 4000 binnenvaartschepen die er zijn in Nederland, we hebben dus nog heel wat te winnen in de uitstoot van NOx en soms ook fijnstof. Het zou voor iedereen beter zijn wanneer schoon ondernemen goedkoper is, waardoor ieder bedrijf zijn investeringen zelf terug kan verdienen,” legt Remmen uit.
 

 

Subsidie versus korting

,,In de zee- en kustvaart zijn schepen die vast op Scandinavië varen, vaak al voorzien van een SCR katalysator. Daar zijn de regelingen beter, naar mijn idee. Daar werken ze niet met subsidies, maar met kortingen in de havengelden en andere heffingen waardoor een bedrijf die katalysator vanzelf terugverdient. Schepen met werkende SCR aan boord krijgen een hoge korting. Je hebt daar NOx-belasting, maar als je weinig NOx uitstoot wordt die zwaar gereduceerd. Zo’n soort regeling zou in Nederland ook beter zijn. De lasten zijn in Nederland hoger wanneer je met een schoon schip vaart. De subsidie is wel leuk, maar op termijn is de rekening voor de schipper. Grote bedrijven hebben graag het imago ‘duurzaam’, maar daar willen ze meestal niets extra’s voor betalen. Het zou eerlijker zijn als bijvoorbeeld de verlader de opslag om schoner te transporteren zou betalen en als de transport emissierechten ook meetelden in de limieten. Het is vreselijk frustrerend zoals het nu is, de rekening komt weer bij de ‘groen ondernemende’ schipper te liggen.”


Axces heeft grote plannen voor de toekomst. Remmen: ,,Wij beperken de gevolgen van de recessie. Vorig jaar groeiden we weer. Vooral doordat we snel inspeelden op vragen uit de markt. Wij zijn ook een relatief klein bedrijf, met in productie, ondersteuning en verkoop 52 mensen in dienst. Axces is een familiebedrijf met een directeur die ook meteen de enige aandeelhouder is. Om voorkeursleverancier te blijven en nog betere dienstverlening te bieden, openen we binnenkort een webshop voor de professionele markt. Ook zijn er plannen om het kantoor dit jaar richting de Drechtsteden te verhuizen, dat is vooral om dichter bij ons personeel te zitten. Daar willen we een voorraad bij de hand houden om snel in te spelen op de vraag van een klant. We ondernemen meteen actie. In ons pand in Tholen blijft de logistieke afdeling bestaan voor de grotere maten dempers. Zo is een bestelling uit voorraad snel bij de werf, motorinbouwer of installateur van gasmotoren.”



Meer over Axces


 

HOME > Uitlaatsysteem > Axces verandert tegen de crisis in door drie stappen